سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاسخ به شبهات(پرسش و پاسخ های دانشجویی)

گفته شده نماز تشکر از خداست. مگر خداوند به تشکر ما نیاز دارد؟


هرگز ! قدر دانی از یک لطف، ارزشی برای خود ماست در واقع نشانه انصاف ماست نه اینکه نشان نیاز خدا به نماز ما باشد. مثل این است که معلمی به شاگردش بگوید از زحمات من قدر دانی کنید و خوب درس بخوانید، شاگرد نباید خیال کند خوب درس خواندن او و قدردانی، مورد نیاز معلم است، بلکه کمال شاگرد را می رساند.


[ شنبه 91/1/26 ] [ 12:35 صبح ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]

 فلسفه ی کارهایی مانند: نیت، قیام، رکوع و سجود در نماز چیست؟


فلسفه نیت:
عنصری که به عمل انسان بها می دهد، نیت و انگیزه و هدف اوست. نیت، رکن عبادت است. اگر عملی بدون نیت انجام شود، یا نیت غیر خدایی باشد،باطل است.نیت، اصل و اساس عمل است. مقدس ترین کارها به خاطر نیت بد، فاسد می شود و ساده ترین کارها، با نیت خوب، ارزشی بسیار پیدا میکند. نیت خدایی، عامل جذب الطاف الهی است. هر که در راه خدا تلاش کند خداوند هم راه های خودش را به او می نمایاند: وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ (عنکبوت/69)
 و نیت شرط قبولی عمل است.


 فلسفه قیام :
حقیقت قیام عبارت از ایستادن در پیشگاه پروردگار برای اداء حق عبودیت و بندگی او.... و بداند که در فردای قیامت او را در پیشگاه ذات اقدس خود ایستادنی است که چگونگی آن را این ایستادن تعیین می کند و لذا سزاوار است که انسان آن چه را در توان دارد در تصحیح قیام نماز خود، به کار گیرد.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 91/1/24 ] [ 10:55 عصر ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]

آیا حتما باید نماز را به این شکل رکوع و سجود انجام دهیم؟ چه اشکالی دارد مانند مسیحیان ایستاده و با احترام مناجات کنیم؟


علاوه بر معانی بلند حمد و سوره و اذکار نماز، تنوع و تحرک از ویژگی های ممتاز نماز نسبت به سایر انواع عبادت ها در ادیان مختلف است و این نشانه جامعیت و برتری اسلام است. یکی از آثار تنوع و تغییر وضعیت چه بسا ایجاد حس هوشیاری و دوری از یکنواختی است که در توجه انسان در مراحل عبادت می تواند بسیار مؤثر باشد.
پیامبر اکرم(ص)
فرموده: صلوا کما رایتمونی اصلی. همانگونه که من نماز می خوانم، شما نیز بخوانید.(بحار الانوار،ج85،ص292).   
شکل عبادت و پرستش به دستور پیامبر از جانب خدا بوده است. وقتی که پذیرفتیم باید نماز بخوانیم نحوه نمازخواندن را باید از فرمان خداوند و پیام آور خدا یاد بگیریم، همانطور که وقتی بیمار مراجعه به پزشک را ضروری تشخیص داد، چگونگی و نحوه مصرف دارو، تابع نظر و دستور پزشک است.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/1/22 ] [ 1:13 صبح ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]

من قبول دارم نماز خوب است اما آیا بهتر نبود هر روز یک بار نماز می خواندیم؟

در زندگی بشر عواملی وجود دارد که انسان را غافل ساخته و غرق در زندگی مادی و لذائذ زودگذر دنیا کرده از یاد خدا باز می دارد؛ لذا در چند نوبت از شبانه روز به وسیله ی نماز، با غفلت مبارزه می شود. مرتبا به انسان اخطار می کند، هشدار می دهد و هدف آفرینش او را خاطر نشان می سازد . و این نعمت بزرگی است که انسان وسیله ای در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه به او بیدارباش گوید. 
در این باره پیامبر اکرم  
  2  فرمود: "نمازهای پنج گانه چون رود پرآب جاری بر در (خانه) شماست که هر روز پنج بار در آن (خود را) می شویید. "
 به طوری که اگر در فاصله میان دو نماز غفلت و یا گناهی از انسان سر زد، با برگزاری نماز، انسان به یاد خدا بیاید و گناهش پاک گردد.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 91/1/21 ] [ 12:51 صبح ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]

دلیل تاکید بر نماز اول وقت چیست؟ آیا بهتر نیست هرگاه وقت داشتیم نماز بخوانیم؟ 

به طور طبیعی هرکاری زمانی ویژه دارد که در صورت تحقق یافتن در آن زمان، دارای تاثیر بیشتر و مناسب تر خواهد بود. برای مثال، ورزش یا خوردن غذا و مصرف دارو هر کدام زمان خاصی می طلبد اگر در شرایط و فرصت مناسب خودش باشد، بسیار آرام بخش و مفید خواهد بود؛ ولی اگر در زمان و شرایط خاص تنظیم شده ی آن انجام نشود انسان با مشکل مواجه خواهد شد. لذا رسول خدا   2   فرموده اند: الامور‍ُ مرهونه باوقاتها ؛ کارها در گرو زمان و فرصت خاص خویشند.( بحار الانوار،ج74،ص166).

اوقات نماز نیز فرصت هایی هستند که نوعا مناسب ترین شرایط برای نماز است از همین رو نمازخواندن در آن اوقات نشاط آور، انژی بخش و دارای تاثیرات ویژه است.. نماز اول وقت موجب عادت دادن شخص به نظم و باعث نشاط و آمادگی و حضور قلب بیشتر در نماز می باشد.

  ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/1/20 ] [ 7:21 عصر ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]

   خداوند چه احتیاجی به نماز ما دارد که آن را واجب کرده است؟

 

خداوند متعال گذشته از این که احتیاجی به نماز بندگان ندارد، اطاعت و طغیان بندگان نیز، نفع و ضرری به او نمی رساند.

اما اینکه خداوند متعال با وجود این که نیازی به نماز بندگان ندارد، آن را واجب کرده به این دلیل است که ، پروردگار عالمیان می داند چه چیزهایی برای بندگانش مفید بوده و می تواند سعادت اخروی او را تامین کند و چه چیزهایی برای او زیان بار و نابود کننده مسیر کمال آنهاست. خداوند میداند که اگر انسان را به حال خود واگذارد، نه تنها به کمال و سعادت اخروی نمی رسد بلکه خود را به ذلت و پستی می کشاند ؛ لذا از روی محبت و لطفی که به بندگان خود دارد آنها را به انجام عباداتی همچون نماز دستور داده است تا بدین وسیله هر چه بهتر و سریع تر به کمال و سعادت دنیوی و اخروی خود دست یابد.


[ شنبه 91/1/19 ] [ 10:33 عصر ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]

امام علی  8  : سؤال نصف علم است، سؤال کلید علم است.

امام باقر8 :درمان نابینایی پرسش است و کسی که حاضر نمی شود سؤال کند و بر جهل خود سکوت کند برای همیشه کور خواهد ماند.

امام صادق8 : دلیل نابودی گروهی از مردم سؤال نکردن آنهاست.

امام علی8 : رمز بدبختی جامعه چند چیز است یکی جاهلی است که از سؤال کردن خودداری می کند...

 

انسان فطرتا جستجوگر است و پیوسته سؤال میکند در این وب برآنیم در حد توان پاسخگوی پرسش های حقیقت طلبانه ی ذهن جستجوگر شما عزیزان باشیم.


[ شنبه 91/1/19 ] [ 7:43 عصر ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]
درباره وبلاگ

مهاجر
در این وب برآنیم در حد توان پاسخگوی پرسش های حقیقت طلبانه ی ذهن جستجوگر شما عزیزان باشیم. منابع وبلاگ: کتب نماز کلید بهشت، پرتوی از اسرارنماز،فلسفه احکام،کتب شهید مطهری(ره)،...
آرشیو مطالب
امکانات وب