سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاسخ به شبهات(پرسش و پاسخ های دانشجویی)

آیا حتما باید نماز را به این شکل رکوع و سجود انجام دهیم؟ چه اشکالی دارد مانند مسیحیان ایستاده و با احترام مناجات کنیم؟


علاوه بر معانی بلند حمد و سوره و اذکار نماز، تنوع و تحرک از ویژگی های ممتاز نماز نسبت به سایر انواع عبادت ها در ادیان مختلف است و این نشانه جامعیت و برتری اسلام است. یکی از آثار تنوع و تغییر وضعیت چه بسا ایجاد حس هوشیاری و دوری از یکنواختی است که در توجه انسان در مراحل عبادت می تواند بسیار مؤثر باشد.
پیامبر اکرم(ص)
فرموده: صلوا کما رایتمونی اصلی. همانگونه که من نماز می خوانم، شما نیز بخوانید.(بحار الانوار،ج85،ص292).   
شکل عبادت و پرستش به دستور پیامبر از جانب خدا بوده است. وقتی که پذیرفتیم باید نماز بخوانیم نحوه نمازخواندن را باید از فرمان خداوند و پیام آور خدا یاد بگیریم، همانطور که وقتی بیمار مراجعه به پزشک را ضروری تشخیص داد، چگونگی و نحوه مصرف دارو، تابع نظر و دستور پزشک است.


علاوه بر این که کیفیت و شکل و نحوه خواندن نماز یک امر تعبدی است، اسرار و رموزی که در نماز نهفته، هم زیبا است و هم معارف بلند اسلامی در آن قرار داده شده؛ هم تسبیح و تقدیس لفظی است و هم تقدیس عملی می باشد. . نماز عبادتی جامع است که می تواند تمام وجود انسان ( از جهات بدنی و ظاهری گرفته تا جهات ذهنی و قلبی و باطنی) را در خدمت بندگی و پرستش قرار دهد.
نماز سفره ای است گسترده که خداوند آن را در پنج نوبت در شبانه روز برای بندگانش باز می کند و بر سر این سفره انواع و اقسام غذاهای لذیذ وجود دارد و هرکس مطابق ذوق و سلیقه و به اندازه توان و مرتبه وجودی و استعداد خود از آن بهره مند می شود.

 

 

 

 


[ سه شنبه 91/1/22 ] [ 1:13 صبح ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]
درباره وبلاگ

مهاجر
در این وب برآنیم در حد توان پاسخگوی پرسش های حقیقت طلبانه ی ذهن جستجوگر شما عزیزان باشیم. منابع وبلاگ: کتب نماز کلید بهشت، پرتوی از اسرارنماز،فلسفه احکام،کتب شهید مطهری(ره)،...
آرشیو مطالب
امکانات وب