سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاسخ به شبهات(پرسش و پاسخ های دانشجویی)

آیا دلیل جلوتر ایستادن مرد بر زن به هنگام نماز، برتری مرد بر زن را از دیدگاه اسلام ثابت نمی کند؟


در پاسخ به این سؤال توجه به دو نکته لازم است:
1. این مساله به عنوان یک واجب کلی در اسلام مطرح نمی باشد چرا که اگر زن و مرد از یکدیگر فاصله داشته باشند یا بین آنها حائلی مانند پرده و دیوار باشد و یا  در دو سطح مختلف (مثل طبقه اول و بالکن بعضی از مساجد) ایستاده باشند و زن جلوتر از مرد باشد، نمازشان صحیح است.
علاوه بر این که بحث تقدم و تاخر مرد و زن در جایی است که هر یک از زن و مرد همزمان به نماز بایستد اما اگر یکی از آنها جلوتر به نماز ایستاد وظیفه نفر بعدی است که باید فاصله لازم را رعایت نماید خواه زن باشد یا مرد.
2. جلوتر ایستادن مرد نشانه ی برتری مردان نیست چرا که از دیدگاه اسلام، افراد انسان(چه مرد چه زن) از نظر حقیقت انسانیت و مسائل ارزشی یکسانند و هیچ یک بر دیگری جز به تقوا و عمل صالح بیشتر، برتری ندارد.
اسلام در نماز و سایر تعامل های مربوط به زندگی به گونه ای احکام و تکالیف زن و مرد را طراحی کرده است که هم با نیازهای روحی و روانی آنها سازگار باشد و هم به تعالی اخلاقی و معنوی کمک کند.


[ جمعه 91/2/8 ] [ 11:0 عصر ] [ مهاجر ] [ رد پای دوست ]
درباره وبلاگ

مهاجر
در این وب برآنیم در حد توان پاسخگوی پرسش های حقیقت طلبانه ی ذهن جستجوگر شما عزیزان باشیم. منابع وبلاگ: کتب نماز کلید بهشت، پرتوی از اسرارنماز،فلسفه احکام،کتب شهید مطهری(ره)،...
آرشیو مطالب
امکانات وب